Δεκατρία (πλήρες)



---------------------------------------------------------------------------------------------------


#1) Ο Τρίτος Άνθρωπος

Τα οχτώ τεύχη του περιοδικού «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» που γράφτηκαν από το συγγραφέα  του «Γκαούρ-Ταρζάν» Νίκο Ρούτσο κυκλοφόρησαν το 1958. Συγκεκριμένα, το  πρώτο τεύχος με τίτλο «Ο Τρίτος Άνθρωπος» κυκλοφόρησε την Πέμπτη 24  Ιουλίου 1958 και το τελευταίο την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 1958. Δύο  μέρες νωρίτερα από την κυκλοφορία του πρώτου τεύχους του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ»,  την Τρίτη 22 Ιουλίου 1958, κυκλοφορούσε το τεύχος 283 του «Μικρού  Ήρωα» με τίτλο «Το αίνιγμα του Δάσους», μια μέρα αργότερα, την  Παρασκευή 25 Ιουλίου 1958, κυκλοφορούσε το τεύχος 16 του «Μικρού  Ταρζάν» με τίτλο «Το Ναρκωμένο Μαμούθ» και δύο μέρες αργότερα, το  Σάββατο 26 Ιουλίου 1958 κυκλοφορούσε το τεύχος 11 του «Τζων Γκρηκ» με τίτλο «Το τραγικό Λάθος».


Από το τέλος του 1957 και μέσα στο 1958 έγιναν κι άλλες απόπειρες  έκδοσης παιδικών περιοδικών, όπως του «Υπερανθρώπου» ΙΙ, του οποίου το  τελευταίο τεύχος νούμερο 24 κυκλοφόρησε στις 9 Απριλίου 1958, του  «Τζόε Ντικ» του οποίου το τελευταίο τεύχος νούμερο 8 κυκλοφόρησε στις  19 Ιουλίου 1958 και όπως προαναφέρθηκε κυκλοφορούσε παράλληλα με το  «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» και το περιοδικό «Τζων Γκρηκ», που η έκδοσή του είχε  ξεκινήσει με συγγραφέα το Νίκο Ρούτσο, που έγραψε μέχρι και το τεύχος  12, και συνεχίστηκε με άλλους συγγραφείς. Η σχέση του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με το  «Τζων Γκρηκ» επιβεβαιώνεται από μια σημείωση που υπάρχει στο πρώτο  τεύχος του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» όπου αναφέρεται πως ο Νίκος Ρούτσος, δημιουργός  του «Τζων Γκρηκ» και συγγραφέας μέχρι και της δωδέκατης περιπέτειας  του ομώνυμου περιοδικού, έχει αποχωρήσει από την εταιρία «Πελαργός»  που το εκδίδει και συγγράφει αποκλειστικά και μόνο τα κείμενα του περιοδικού «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» και πως με τα τεύχη του Τζων Γκρηκ δεν έχει  καμιά άλλη σχέση εκτός από την ιδιοκτησία του τίτλου των.

Στις αστυνομικές ιστορίες του περιοδικού «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» πρωταγωνιστής  είναι ο διάσημος Ελληνοαμερικανός ντετέκτιβ Μαξ Μπωρ, ένας νέος,  όμορφος, μελαχρινός άντρας με μαύρα μάτια, φαρδιές πλάτες και αθλητική  κορμοστασιά. Συμπρωταγωνίστρια του Μαξ Μπωρ είναι η Μεξικανή  δημοσιογράφος Τζιν Άστορ, μια νέα, μελαχρινή, εξωτικά όμορφη κοπέλα,  με μεγάλα μαυροπράσινα μάτια, μενεξεδένιες βλεφαρίδες, κατάμαυρα  μαλλιά  και λυγερό κορμί. Προϊστάμενος του δαιμόνιου ντετέκτιβ στην  ομοσπονδιακή αστυνομία είναι ο επιθεωρητής Κουκ Μπέριμαν, ένας πενηντάχρονος, ψηλός, αδύνατος, κωμικής μάλλον εμφάνισης άντρας με  μεγάλο κεφάλι, σοβαρό πρόσωπο, μαλλιά σαν βούρτσα και εξεζητημένο  ντύσιμο, που από το αριστερό του μπράτσο κρέμεται πάντα ανεξαρτήτως  καιρού μια ομπρέλα. Ο Μπέριμαν, εκτός από ομοσπονδιακός επιθεωρητής  είναι και συγγραφέας αστυνομικών περιπετειών και η μόνιμη έγνοια του  είναι να συνταράξει τα πλήθη με τη συγγραφική του δεινότητα.

Ο Μαξ και η άσπονδη φίλη του Τζιν μένουν σε διπλανά διαμερίσματα στην  ίδια πολυκατοικία. Στο διαμέρισμά του ο Μαξ φιλοξενεί τον Γιούπυ, ένα  τετραπέρατο, γεροδεμένο αγόρι με καταπληκτική νοημοσύνη και αμέτρητες  φυσικές ιδιότητες. Ο Γιούπυ, γιος ενός φοβερού κακοποιού που ο Μαξ Μπωρ έστειλε στην ηλεκτρική καρέκλα, δεν μοιάζει καθόλου στο χαρακτήρα  με τον πατέρα του, αντίθετα ονειρεύεται να μοιάσει τον Μαξ Μπωρ και να  γίνει μια μέρα ντετέκτιβ, κυνηγός κακοποιών και εγκληματιών. Από την  άλλη, η Τζιν φιλοξενεί στο διαμέρισμά της ένα χαζό κοντόχοντρο κορίτσι  που το έχει περιμαζέψει από τους δρόμους.

Στο πρώτο τεύχος του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Ο Τρίτος Ανθρωπος» ο  ελληνοαμερικανός ντετέκτιβ Μαξ Μπωρ καλείται να εξιχνιάσει τη  δολοφονία του χρηματιστή Χάριμαν, που τον σκότωσαν μέσα στο γραφείο  του με ένα χτύπημα στο κεφάλι και αφαίρεσαν από το χρηματοκιβώτιό του πεντακόσιες χιλιάδες δολάρια. Ο δολοφόνος και ληστής άφησε πληθωρικά  και παντού τα αποτυπώματά του και μια σαφή ένδειξη για την ταυτότητά  του και ο εντοπισμός και η σύλληψή του είναι άμεση. Ύποπτος σύμφωνα με  όλες τις ενδείξεις είναι ο Χάρρυ Μίλλορ. Το πρόβλημα του δαιμόνιου  ντετέκτιβ είναι πως συλλαμβάνονται δύο άτομα με το όνομα Χάρυ Μίλλορ  που μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό και που ο καθένας τους διεκδικεί  την ταυτότητα του Μίλλορ και ταυτόχρονα και την αθωότητά του…

Προκόπης Κωφός

Download PDF



#2) Το Ματωμένο Χρυσάφι

Το δεύτερο τεύχος της σειράς του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Το ματωμένο  χρυσάφι» περιλαμβάνει μια μάλλον ανάλαφρη περιπέτεια στην οποία ο  κιβδηλοποιός Κόρναλ διαθέτοντας ένα καταπληκτικό εργαστήριο  παραχάραξης που κατασκευάζει κίβδηλες λίρες πανομοιότυπες με τις  χρυσές και χαρτονομίσματα που δύσκολα θα μπορούσε να διαπιστώσει  κανείς πως είναι πλαστά, έχει το περίσσιο θράσος να καλεί τον  ντετέκτιβ Μαξ Μπορ, τη φίλη του δημοσιογράφο Τζιν Άστορ, αλλά και τον  ίδιο τον επιθεωρητή Μπέριμαν στο εργαστήριό του για να τους δείξει την  τελειότητα των σύγχρονων μηχανημάτων κιβδηλοποιίας που διαθέτει. Ο Μαξ  Μπορ παρά τις μεγαλοστομίες του Μπέριμαν για την παραδειγματική  τιμωρία των κιβδηλοποιών με θάνατο στην ηλεκτρική καρέκλα εξηγεί  μεταξύ σοβαρού και αστείου στους φίλους του, πως το «έγκλημα» της  κιβδηλοποιίας δεν είναι καν έγκλημα, γιατί ο κιβδηλοποιός αφενός το  χρήμα που κατασκευάζει δεν το αφαιρεί από κανέναν και επομένως δεν  βλάπτεται κανείς, αφετέρου με όσα διοχετεύουν οι κιβδηλοποιοί στην αγορά αυξάνεται η κυκλοφορία χρήματος με αποτέλεσμα να εξασφαλίζεται  ευχέρεια και άνεση στις εμπορικές συναλλαγές, αύξηση του εθνικού  πλούτου και ευημερία των πολιτών. Παρά τη «θεωρία» του για τη  ευεργετική επίδραση της κιβδηλοποιίας στην οικονομία της Αμερικής, ο  Μαξ Μπορ οργανώνει ένα καταπληκτικό μυστικό σχέδιο για τη σύλληψη  όλων, μα όλων, των κιβδηλοποιών της Νέας Υόρκης…

Το τεύχος 2 του περιοδικού «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Το ματωμένο χρυσάφι»  κυκλοφόρησε την Πέμπτη 31 Ιουλίου 1958. Την ίδια εβδομάδα με το τεύχος  αυτό είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 284 του «Μικρού Ήρωα», με τίτλο «Η  Χρυσή Καρφίτσα», το τεύχος 12 του Τζων Γκρηκ με τίτλο «Τα ματωμένα  Δάκρυα» και το τεύχος 17 του «Μικρού Ταρζάν» με τίτλο «Μονομαχία μέχρι  Θανάτου». Το συγκεκριμένο τεύχος του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» το βρήκα τον Αύγουστο  του 1986 στην Κατερίνη αναζητώντας τεύχη της Γ’ περιόδου του  «Γκαούρ-Ταρζάν».

Η μέσω της γνώμης του Μαξ Μπορ αναφορά του Νίκου Ρούτσου στην  κιβδηλοποιία και την ευεργετική της επίδραση στην οικονομία μιας χώρας  σε ένα παιδικό περιοδικό είναι καταπληκτική, αν σκεφτεί κανείς πως  υπάρχει σχετική οικονομική θεωρία σύμφωνα με την οποία μπορεί να  έχουμε τόνωση ή επανεκκίνηση της οικονομίας με την εκτύπωση χρήματος  που θα διοχετευτεί στην αγορά. Την πρόταση αυτή είναι γνωστό πως την  κάνουν σήμερα διάφοροι κεϊνσιανοί οικονομολόγοι για έξοδο της  οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την ύφεση ή για την επίτευξη  σημαντικής ανάπτυξης. Είναι επίσης γνωστό πως ο Ομπάμα την υιοθέτησε  πριν από μερικά χρόνια για την οικονομία της Αμερικής. Το ενδιαφέρον  σ’ αυτό που λέει ο Νίκος Ρούτσος είναι πως από τη άποψη του δικαίου η  κιβδηλοποιία είναι βέβαια μια ξεκάθαρα καταδικαστέα και εγκληματική  πράξη, αλλά από την άποψη της ίδιας της οικονομίας δεν μπορεί παρά να  έχει την ίδια ακριβώς ευεργετική επίδραση όπως και η καθόλα νόμιμη  εκτύπωση χρήματος που γίνεται για να τονωθεί η οικονομία, χωρίς αυτό  το χρήμα να αντιστοιχεί σε πλούτο που έχει παραχθεί.

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 13 Δεκεμβρίου 2015
 

Download PDF


#3) Ο Μυστηριώδης Σκελετός

 Το τεύχος 3 της σειράς των οχτώ τευχών του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Ο  Μυστηριώδης Σκελετός» περιλαμβάνει μια κλασσική αστυνομική ιστορία  στην οποία το θέμα είναι η ανακάλυψη του δολοφόνου ανάμεσα σε μια  σειρά υπόπτους, που σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία ο καθένας τους θα  μπορούσε να είχε διαπράξει αυτός το έγκλημα. Το θύμα είναι ο πλούσιος  χρηματιστής Πωλ Κάμερ και ύποπτοι για την δολοφονία του είναι η κατά  πολύ νεότερη σύζυγός του, ο εραστής της, που είναι και γραμματέας του,  ο θυρωρός του μεγάρου του, η οικονόμος του και ένα ζευγάρι που του  είχε εμπιστευτεί ένα σημαντικό χρηματικό ποσό, που όμως επενδύθηκε σε  μετοχές μιας εταιρίας που πτώχευσε και το ζευγάρι θεωρώντας υπεύθυνο  για την απώλεια των χρημάτων του το χρηματιστή διαμαρτυρόταν και  απειλούσε πως θα καταφύγει στη Δικαιοσύνη. Όμως, το πτώμα του ηλικιωμένου χρηματιστή δεν είναι γνωστό πού βρίσκεται και ο Μαξ Μπορ,  ο διάσημος Ελληνοαμερικανός ντετέκτιβ, έχει από την αρχή επιφυλάξεις  αν πράγματι διαπράχτηκε το έγκλημα…

Το τεύχος 3 του περιοδικού «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Ο Μυστηριώδης  Σκελετός» κυκλοφόρησε την Πέμπτη 7 Αυγούστου 1958. Την ίδια εβδομάδα  με το τεύχος αυτό είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 285 του «Μικρού Ήρωα»,  με τίτλο «Ο Πόνος της Μητέρας», το τεύχος 13 του Τζων Γκρηκ με τίτλο «Μονομαχία Φαντασμάτων» και το τεύχος 18 του «Μικρού Ταρζάν» με τίτλο  «Ο Λυσσασμένος Ρινόκερος». Το συγκεκριμένο τεύχος του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» είναι  κι αυτό από αυτά που βρήκα τον Αύγουστο του 1986 στην Κατερίνη  αναζητώντας τεύχη της Γ’ περιόδου του «Γκαούρ-Ταρζάν». Το πρωτότυπο το  δικό μου χρησιμοποιήθηκε συμπληρωματικά στην ηλεκτρονική επεξεργασία  που έκανε ο Πάνος με το πρωτότυπο του ίδιου τεύχους που διέθεσε στο  «μπαούλο» ο νέος φίλος Μάκης Πατόπουλος από τη Βέροια, που μας  επιφυλάσσει προσεχώς πολύ ενδιαφέρουσες και ευχάριστες εκπλήξεις. Η  δυνατότητα να διαθέτουμε εις διπλούν τα τεύχη του «Δεκατρία» είναι ένα  ιδιαίτερα ελπιδοφόρο μήνυμα για όλους τους συνταξιδιώτες στο μακρύ  ταξίδι που κάνουμε στον παρελθόν των παιδικών μας χρόνων.

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 7 Απριλίου 2016




#4) Το Φάντασμα των Υπονόμων

Στο τεύχος 4 του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Το Φάντασμα των Υπονόμων» ο  διάσημος Ελληνοαμερικανός ντετέκτιβ Μαξ Μπορ αναλαμβάνει να  αντιμετωπίσει τη συμμορία των υπονόμων, μια συμμορία που έχοντας,  σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το κρησφύγετό της κάπου μέσα στο  απέραντο δίκτυο των υπόγειων σηράγγων των υπονόμων της Νέας Υόρκης,  είναι αδύνατο να εντοπιστεί παρά τις συνεχείς έρευνες των αστυνομικών  αρχών. Ο Μαξ Μπορ από την πρώτη στιγμή υποψιάζεται πως το άντρο των  κακοποιών δεν μπορεί να είναι μέσα στους υπονόμους, αλλά σε κάποιο  υπόγειο που επικοινωνεί με τις σήραγγες μέσω των αποχετευτικών σωλήνων  που διοχετεύουν και αδειάζουν τα ακάθαρτα νερά μέσα στο δίκτυο. Από τη  δυσκολία να εντοπιστεί ο αποχετευτικός σωλήνας που ξεκινάει από τις σήραγγες των υπονόμων και καταλήγει στο κρησφύγετο της συμμορίας τον  βγάζει ο διαβολεμένος Γιούπι, ο μικρός προστατευόμενός του, που του  θυμίζει το παιχνίδι «τηλέφωνο» που έπαιζε με τους σωλήνες, όταν ήταν  πιο μικρός. Την ίδια υπόθεση να εντοπιστεί αυτή η αόρατη συμμορία των  υπονόμων αναλαμβάνει και ο γνωστός επιθεωρητής Κουκ Μπέριμαν, που  παίρνοντας κι αυτός ιδέες από το διαβολεμένο Γιούπυ απολύεται εικονικά  από το αστυνομικό σώμα για να τον δεχτεί ο επικεφαλής της συμμορίας  Μπαρόζα ως πολύτιμο συνεργάτη λόγω της μεγάλης αστυνομικής εμπειρίας  που διαθέτει κι έτσι να καταφέρει να εντοπίσει το κρησφύγετο των  κακοποιών…

Το τεύχος 4 του περιοδικού «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Το Φάντασμα των  Υπονόμων» κυκλοφόρησε την Πέμπτη 14 Αυγούστου 1958. Το πρωτότυπο του  συγκεκριμένου τεύχους διέθεσε στο «μπαούλο» ο Μάκης Πατόπουλος,  συνεχίζοντας τις ευχάριστες εκπλήξεις του. Το ίδιο τεύχος το είχα  στείλει κι εγώ στον Πάνο που τελικά αξιοποίησε κυρίως το τεύχος του  Μάκη, γιατί ήταν σε καλύτερη κατάσταση. Τα υπόλοιπα τέσσερα τεύχη της  σειράς τα έχει ήδη στείλει ο Μάκης στον Πάνο και έτσι διευκολύνομαι κι  εγώ να σκανάρω άλλα τεύχη από τα δικά μου. Η δυνατότητα βέβαια να  διαθέτουμε εις διπλούν τα τεύχη του «Δεκατρία» είναι ένας πολύ καλός  οιωνός πως το ταξίδι μας στα παιδικά μας χρόνια θα φτάσει αισίως στον  τελικό προορισμό, στην Ιθάκη!


Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 8 Μαΐου 2016



 #5) Γράμμα από τον Άδη

Στο τεύχος 5 του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Γράμμα από τον Άδη» ο διάσημος Ελληνοαμερικανός ντετέκτιβ Μαξ Μπορ μετά την επίσκεψή του στη βίλλα του παιδικού του φίλου Πωλ Ντούμαν για να προστατέψει τη σύζυγό του, Έλσα Ντούμαν, που φοβάται πως ο ίδιος ο άντρας της θέλει να τη σκοτώσει, πέφτει θύμα της πλεκτάνης που στήθηκε σε βάρος του και ενοχοποιείται για τη δολοφονία του παιδικού του φίλου, που μετά την αποχώρησή του από τη βίλλα η γυναίκα του η Έλσα τον βρίσκει νεκρό! Όλα τα στοιχεία είναι σε βάρος του Μαξ Μπορ και ο στενός συνεργάτης του ο επιθεωρητής Μπέριμαν είναι υποχρεωμένος να δώσει την εντολή για τη σύλληψή του! Όμως, ο δαιμόνιος Ελληνοαμερικανός θα ήταν ο τελευταίος που θα έπεφτε θύμα ακόμα και μιας τόσο καλοστημένης πλεκτάνης όπως αυτή! Αποφεύγει τη σύλληψη, σκηνοθετεί το θάνατό του και ως «νεκρός» πλέον εκπονεί το σχέδιο για την αποκάλυψη του πραγματικού δολοφόνου…

Το τεύχος 5 του περιοδικού «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Γράμμα από τον Άδη» κυκλοφόρησε την Πέμπτη 21 Αυγούστου 1958. Το πρωτότυπο του συγκεκριμένου τεύχους διέθεσε στο «μπαούλο» ο Μάκης Πατόπουλος. Το ίδιο τεύχος το έχω κι εγώ στη συλλογή μου, αλλά με… πρόλαβε ο Μάκης που δεν κουράζεται ούτε λεπτό να προμηθεύει το «μπαούλο» με ευχάριστες εκπλήξεις!


Προκόπης Κωφός
Λιτόχωρο, 14 Αυγούστου 2016

Download PDF



#6) Ο Δαίμονας της Φωτιάς

Στο τεύχος 6 του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Ο Δαίμονας της Φωτιάς» ο διάσημος Ελληνοαμερικανός ντετέκτιβ Μαξ Μπορ επιχειρεί να εξιχνιάσει μια υπόθεση εμπρησμών μεγάλων κτιρίων της Νέας Υόρκης και να εντοπίσει τον εμπρηστή τους που αυτοαποκαλείται «δαίμονας της φωτιάς». Τα κτίρια που καίγονται το ένα μετά το άλλο είναι όλα ασφαλισμένα για πυρκαγιά σε μια από τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρίες της Αμερικής, την «Ρούαγιαλ», που είναι υποχρεωμένη να πληρώνει υπέρογκες αποζημιώσεις. Το κίνητρο των εμπρησμών είναι φανερό πως δεν μπορεί παρά να είναι η καταστροφή της «Ρούαγιαλ» και η πτώση των μετοχών της στο χρηματιστήριο. Πρώτος στη λίστα των υπόπτων είναι η βαθύπλουτη και ωραιότατη χήρα Τζέρμα Γκουρ, κληρονόμος και πρόεδρος της ανταγωνιστικής ασφαλιστικής εταιρίας «Σταρ», που αν καταστραφεί η «Ρούαγιαλ», θα μονοπωλήσει τις ασφάλειες πυρός σε ολόκληρη την Αμερική. Όμως η υπόθεση δεν είναι τόσο απλή και ύποπτοι για τους δικούς του λόγους ο καθένας να καταστραφεί η «Ρούαγιαλ» είναι η κόρη του βασικού μετόχου της εταιρίας, η Ζυλ, που μάλιστα σπούδασε Πυρολογία, ο πρώην ταμίας της εταιρίας που κατηγορήθηκε για μια υπέρογκη κατάχρηση του ταμείου της, αλλά παρόλα αυτά η Ζυλ εξακολουθεί να είναι ερωτευμένη μαζί του και να θέλει να τον παντρευτεί παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα της, ο νέος ταμίας της εταιρίας που αν και βαθύπλουτος δέχτηκε τη θέση του ταμία μόνο και μόνο για να βρεθεί κοντά στη Ζυλ γιατί είναι τρελά ερωτευμένος μαζί της και ακόμα στη λίστα των υπόπτων περιλαμβάνεται και ο ίδιος ο βασικός μέτοχος της «Ρούαγιαλ», Πωλ Σβάρσον…

Το τεύχος 6 του περιοδικού «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Ο Δαίμονας της Φωτιάς» κυκλοφόρησε την Πέμπτη 28 Αυγούστου 1958. Δύο μέρες πριν, την Τρίτη 26 Αυγούστου 1958 είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 288 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Η Αυτοθυσία ενός Παιδιού». Μια μέρα μετά, την Παρασκευή 29 Αυγούστου 1958, είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 21 του «Μικρού Ταρζάν» με τίτλο «Το Φίλτρο της Κακίας» και δυο μέρες μετά, το Σάββατο 30 Αυγούστου 1958, είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 16 του «Τζων Γκρηκ» με τίτλο «Τα Ζωντανά Πτώματα».

Το πρωτότυπο του συγκεκριμένου τεύχους που δημοσιεύουμε σήμερα στο «μπαούλο» είναι κι αυτό ένα από τα πολλά και ποικίλα κομμάτια της συλλογής μου.

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 21 Φεβρουαρίου 2017




#7) Το Εξπρές του Θανάτου

Στην αστυνομική περιπέτεια του τεύχους 7 του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Το Εξπρές του Θανάτου» ο διάσημος Ελληνοαμερικανός ντετέκτιβ Μαξ Μπορ καλείται να ξεδιαλύνει αν ο θάνατος της εικοσαεξάχρονης βαθύπλουτης καλλονής Ρούλυ Ουάιν οφείλεται σε δυστύχημα ή είναι δολοφονία με κίνητρο την τεράστια κληρονομιά της. Η νεαρή εκατομμυριούχος, σύζυγος του Φρεντ Ουάιν, βρίσκει το θάνατο κατά τη σφοδρή σύγκρουση του τρένου εξπρές της διαδρομής Σικάγου-Νέας Υόρκης με την κόκκινη λιμουζίνα της, που ήταν ακινητοποιημένη πάνω στη σιδηροδρομική γραμμή, αμέσως μετά το δέκατο τρίτο και τελευταίο τούνελ λίγο πριν την άφιξη στη Νέα Υόρκη. Όμως, για κακή τύχη του πιθανού επίδοξου κληρονόμου της τεράστιας περιουσίας της άτυχης γυναίκας, σε ένα από τα τελευταία βαγόνια της πρώτης θέσης του εξπρές ταξιδεύουν επιστρέφοντας από το Σικάγο ο Μάξ Μπορ με τη δημοσιογράφο και φίλη του Τζιν Άστορ και τον αστυνομικό επιθεωρητή συνεργάτη και φίλο του Κουκ Μπέριμαν. Ο δαιμόνιος Ελληνοαμερικανός ντετέκτιβ μετά το απότομο φρενάρισμα και τη σφοδρή σύγκρουση της αμαξοστοιχίας με το ακινητοποιημένο αυτοκίνητο αναλαμβάνει χωρίς καθυστέρηση δράση για να ανακαλύψει κάτω από ποιες συνθήκες συνέβη η μοιραία σύγκρουση…

Το τεύχος 7 του περιοδικού «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Το Εξπρές του Θανάτου» κυκλοφόρησε την Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 1958. Δύο μέρες πριν, την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 1958 είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 289 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Ο Μυστικός Χάρτης». Μια μέρα μετά, την Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 1958, είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 22 του «Μικρού Ταρζάν» με τίτλο «Η Γοργόνα της Λίμνης» και δυο μέρες μετά, το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 1958, είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 17 του «Τζων Γκρηκ» με τίτλο «Αιχμάλωτοι του Πεπρωμένου».

Το συγκεκριμένο τεύχος 7 του «Δεκατρία» που δημοσιεύουμε σήμερα στο «μπαούλο» προσφέρθηκε κι αυτό από τον αγαπητό μας φίλο Μάκη Πατόπουλο.

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 26 Φεβρουαρίου 2017



#8) Ο τρελός Εφευρέτης

Στην περιπέτεια του τεύχους 8 του «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Ο Τρελός Εφευρέτης» ο διάσημος Ελληνοαμερικανός ντετέκτιβ Μαξ Μπορ καλείται να ανακαλύψει κάτω από ποιες συνθήκες ο κορυφαίος επιστήμων και εφευρέτης Μπεν Καρόν, που είχε παραφρονήσει απειλώντας πως θα καταστρέψει κάθε ζωή επί της γης, κατάφερε να δραπετεύσει από το δημόσιο ψυχιατρείο όπου κρατούνταν σε αυστηρή απομόνωση. Οι επιστημονικές γνώσεις και οι τεχνικές δυνατότητες του παράφρονα δραπέτη καθώς και οι πληροφορίες για ένα μυστικό εργαστήριο που διαθέτει δημιουργούν φόβους πως ελεύθερος μπορεί να προκαλέσει μεγάλες καταστροφές στην ανθρωπότητα. Όμως, η υπόθεση της δραπέτευσης ενός «τρελού εφευρέτη» αυτού του επιπέδου έχει και μια άλλη ιδιαίτερα σημαντική πτυχή. Ο Μπεν Κουρόν είναι κάτοχος μιας τεράστιας περιουσίας και το ενδεχόμενο η δραπέτευση και η εξαφάνισή του να είναι απαγωγή που σχετίζεται με αυτούς που θα ήθελαν την περιουσία αυτή για λογαριασμό τους είναι ιδιαίτερα ισχυρό…

Το τεύχος 8 του περιοδικού «ΔΕΚΑΤΡΙΑ» με τίτλο «Ο Τρελός Εφευρέτης» κυκλοφόρησε την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 1958. Δύο μέρες πριν, την Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 1958 είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 290 του «Μικρού Ήρωα» με τίτλο «Το Ασημένιο Κλειδί». Μια μέρα μετά, την Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 1958, είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 23 του «Μικρού Ταρζάν» με τίτλο «Ο Δαίμονας της Συμφοράς» και δυο μέρες μετά, το Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 1958, είχε κυκλοφορήσει το τεύχος 18 του «Τζων Γκρηκ» με τίτλο «Το τραίνο του Ολέθρου».

Το τεύχος αυτό είναι το τελευταίο της σειράς του «Δεκατρία» και η διακοπή της κυκλοφορίας του θα πρέπει μάλλον να αποδοθεί είτε στη δυσκολία του να ανταγωνιστεί τα ήδη καθιερωμένα πριν από αυτό περιοδικά, «Μικρός Ήρως», «Μικρός Ταρζάν» και «Τζων Γκρηκ», που κυκλοφορούσαν παράλληλα, είτε σε προσωπικούς λόγους του συγγραφέα του. Ο συγγραφέας του, Νίκος Ρούτσος, ήδη είχε αποσυρθεί από τον «Τζων Γκρηκ» συνεχίζοντας με το «Δεκατρία» και σχεδόν ταυτόχρονα με τη διακοπή του «Δεκατρία» αποσύρεται και από τον «Μικρό Ταρζάν», που μετά το νούμερο 24 αναλαμβάνει τη συγγραφή του ο Πότης Στρατίκης. Ο Νίκος Ρούτσος θα εμφανιστεί ξανά δυναμικά μετά από ένα χρόνο με το «Γκαούρ-Ταρζάν» της Γ’ περιόδου που το πρώτο τεύχος του θα κυκλοφορούσε την Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 1959.

Το συγκεκριμένο τεύχος 8 του «Δεκατρία» που δημοσιεύουμε σήμερα στο «μπαούλο» προσφέρθηκε κι αυτό από τον αγαπητό μας φίλο Μάκη Πατόπουλο.

Προκόπης Κωφός
Θεσσαλονίκη, 11 Μαρτίου 2017

1 σχόλιο: